Coronavirus: dit moet u weten!

Via onderstaande link houden wij u graag op de hoogte van de ontwikkelingen.

Lees meer

Vragen & antwoorden medewerkers en vrijwilligers

Hieronder vind je veelgestelde vragen en antwoorden voor medewerkers en vrijwilligers.

Vragen over bijeenkomsten/activiteiten

Welke activiteiten, overleggen of bijeenkomsten gaan niet door?

De norm is nog steeds om zo veel mogelijk thuis te werken en digitaal te overleggen. In situaties waarin fysieke overleggen en/of bijeenkomsten de voorkeur hebben, is dit mogelijk binnen de volgende richtlijnen:

  • 1,5 meter afstand houden
  • Deelnemers met (geringe) klachten blijven thuis
  • Houd rekening met de beperkte capaciteit van overlegruimtes. In overlegruimtes worden niet meer stoelen geplaatst dan op basis van de richtlijn past.
  • Houd voor de 1,5 meter regel rekening met de toegang tot de ruimte, looproutes en gebruik van voorzieningen als pantry en toilet.

Of kijk naar alternatieve vormen van overleg, zoals telefonisch of digitaal. Op Spot vind je hierover verschillende tips.

Faciliteren bijeenkomsten

Surplus faciliteert geen bijeenkomsten meer op haar locaties. Dat betekent dat wij geen ruimtes verhuren of beschikbaar stellen voor verjaardagen, feesten, grote overleggen en bijeenkomsten. Reeds geplande reserveringen worden afgezegd.

Vragen over voorkoming besmetting

Wat kan ik doen om corona te voorkomen?

Was je handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van je elleboog, gebruik papieren zakdoekjes, die je na gebruik meteen weggooit en houd minimaal 1,5 meter afstand van anderen. Schud daarnaast geen handen en probeer overig lichamelijk contact te beperken. Probeer ook het aanraken van je ogen, neus en mond te vermijden. 

Moet ik sociale contacten mijden buiten mijn werk om?

We geven het dringende advies om ook buiten werktijd niet in groepen bijeen te komen.

Wat doet Surplus om haar medewerkers en vrijwilligers te beschermen?

We plaatsen uit voorzorg bij al onze locaties handalcohol en houden het nieuws nauwlettend in de gaten. We zorgen er bovendien voor dat we al het juiste materiaal hebben voor zorgpersoneel om besmettingsgevaar te verkleinen. Op onze locaties wordt externe bezoekers met verkoudheidsklachten gevraagd om het pand niet te betreden en worden de juiste richtlijnen opgevolgd en gehandhaafd (1,5 meter afstand van elkaar, niet komen bij verkoudheidsklachten en/of koorts). Bezoekers van cliënten van onze woonzorgcentra worden voorafgaand aan hun bezoek zorgvuldig bevraagd over hun gezondheid en geïnformeerd over de richtlijnen die zij moeten opvolgen. Bezoekers zetten een mondmasker op tijdens hun bezoek.

Verandert de wasinstructie voor het wassen van werkkleding?

De werkkleding wordt, net als anders, gewassen op 60 graden wassen. Dit is voldoende.

Kan er nog gegeten worden op een woongroep?

Op basis van deze nieuwe richtlijnen heeft Surplus helaas moeten besluiten om de restaurants van alle woonzorgcentra, indien aanwezig, te sluiten. Iedereen die dagelijks gebruikmaakt van een maaltijd in één van onze restaurants, ontvangt nog steeds dagelijks een maaltijd van Surplus. Alleen de plaats waar de maaltijd wordt aangeboden kan anders zijn, afhankelijk van de mogelijkheden op de locatie.

Hoe pas ik een goede handhygiëne toe bij mobiele cliënten?

We vragen extra aandacht voor het handen wassen van cliënten in de woonzorgcentra, zowel voorafgaand aan eetmomenten als na het toiletbezoek.

Mobiele cliënten kunnen de handen wassen met water en zeep bij een wasbak.

  • Gebruik normale handzeep, alleen uit pompjes
  • Gebruik papieren doekjes
  • Gooi materiaal weg in de afvalbak.

Het verzorgen van de handen van de cliënten kan voelen als een extra handeling die uitgevoerd moet worden. Probeer er daarom een aandachtsmoment voor de cliënt van te maken en neem er toch de tijd voor.

Hoe pas ik een goede handhygiëne toe bij niet mobiele cliënten?

We vragen extra aandacht voor het handen wassen van cliënten in de woonzorgcentra, zowel voorafgaand aan eetmomenten als na het toiletbezoek.

Bij niet mobiele cliënten kunnen de handen verzorgd worden met een verzorgend wassen doekje.

  • Gebruik hiervoor een (nieuw) pakje doekjes wat NIET is gebruikt voor lichamelijke zorg
  • Maak duidelijk dat het gebruikte pakje dient als doekjes voor het reinigen van de handen
  • De doekjes in het pakje mogen door verschillende cliënten gebruikt worden (elke cliënt een eigen doekje
  • Doekjes na gebruik weggooien in de afvalbak.

Het verzorgen van de handen van de cliënten kan voelen als een extra handeling die uitgevoerd moet worden. Probeer er daarom een aandachtsmoment voor de cliënt van te maken en neem er toch de tijd voor.

Vragen over gezondheid medewerkers en vrijwilligers

Hoe kan ik me beschermen tegen het Coronavirus?

In zijn algemeenheid geldt dat het belangrijk is te zorgen voor:

  • goede handhygiëne,
  • hoesten in de elleboog,
  • eenmalig gebruik van papieren zakdoekjes
  • verplaatsingen zo veel mogelijk te beperken
  • géén handen schudden
  • samenkomen in groepen en drukte vermijden
  • minimaal 1,5 meter afstand houden van anderen

Wat zijn de symptomen van corona?

Mensen die het coronavirus oplopen, kunnen de ziekte COVID-19 krijgen. De meeste mensen met die ziekte hebben luchtwegklachten (hoesten of kortademigheid) en koorts. Daarnaast kunnen spierpijn, verwardheid, hoofdpijn en keelpijn optreden. Niet iedereen wordt heel ziek.

Kan ik gewoon naar mijn werk met milde klachten, zoals verkoudheid of hoesten?

Blijf bij de geringste klachten thuis. Als je klachten hebt, blijf er dan niet mee rondlopen en laat je direct testen via de GGD. We vertrouwen erop dat iedereen hierin zijn/haar verantwoordelijkheid neemt. Zo kunnen we samen de kans op een besmetting met het coronavirus verkleinen. Heb je klachten? Meld dit dan via telefoonnummer T 06 – 13 94 09 54 (7 dagen in de week van 8.30 tot 17.00 uur bereikbaar). Zij beantwoorden jouw vragen en nemen de procedure met je door.

Bij verkoudheidsklachten en/of hoesten en/of koorts, meld je dan via T 06  – 13 94 09 54.

Wanneer mag ik weer werken na een verkoudheid en/of hoesten EN koorts?

Medewerkers en vrijwilligers met klachten moeten thuisblijven tot ze één dag niet meer hoesten en geen koorts hebben. Als familieleden van zorgmedewerkers en vrijwilligers nog wel klachten hebben, mag men wel gaan werken als men zelf één dag niet meer hoest en geen koorts heeft.

Ik heb een huisgenoot die bij Surplus werkt, waar moet ik rekening mee houden?

Bij Surplus werken meerdere stellen of huisgenoten. Soms op dezelfde locatie en soms op een andere locatie. Mocht één van de huisgenoten werken op een afdeling/locatie die besmet is, dan mag de andere huisgenoot gewoon werken op de afdeling die niet besmet is. Tenzijde huisgenoot van de besmette afdeling luchtwegklachten vertoont met/of zonder koorts, dan geldt er een werkverbod. Vergeet niet contact op te nemen met het mobiel verpleegkundig team.

Mijn huisgenoot is ziek, mag ik werken?

Zorgprofessional (zonder klachten) met huisgenoot met luchtwegklachten, koorts en/of benauwdheid

Als een zorgprofessional huisgenoot is van iemand met luchtwegklachten, koorts en/of benauwdheid mag diegene werken tot de uitslag van de coronatest van de huisgenoot bekend is. De zorgprofessional draagt, totdat deze testuitslag bekend is, tijdens het werk een chirurgisch mondneusmasker en handschoenen. Deze zorgprofessional krijgt heldere instructies over het vroegtijdig signaleren van gezondheidsklachten en wordt bij voorkeur niet ingezet voor zorg van de meest kwetsbaren binnen de instelling.

Zorgprofessional (zonder klachten) met een positief geteste huisgenoot
Als een zorgprofessional huisgenoot is van iemand die positief getest is op COVID-19, blijft deze zorgprofessional 14 dagen thuis in quarantaine. In deze 14 dagen onderhoudt de GGD het contact om de thuissituatie te monitoren.

Meld dit dan direct via het telefoonnummer: T 06 – 13 94 09 54. Een ervaren Surpluscollega kan jouw vragen beantwoorden en neemt de procedure met je door.

Ik heb direct contact gehad met iemand bij wie COVID-19 is vastgesteld, wat nu?

Meld dit dan direct via het telefoonnummer: T 06 – 13 94 09 54. Een ervaren Surpluscollega kan jouw vragen beantwoorden en neemt de procedure met je door.

Deze richtlijnen zijn conform de richtlijnen van het RIVM. Voor de laatste informatie adviseren we je te kijken op de website van het RIVM: www.rivm.nl

Ik heb een (chronische) aandoening en maak me zorgen, kan ik blijven werken?

Werk jij in de zorg en heb je een (chronische) aandoening? En maak jij je zorgen, omdat je je extra kwetsbaar voelt om het coronavirus te krijgen? Ga dan met je leidinggevende of teamleider in gesprek.

Hoe kom ik aan beschermingsmiddelen, zoals een mondkapje en schorten?

Op iedere zorglocatie ligt er een basisvoorraad en zijn kaarten beschikbaar voor de benodigde middelen bij het toepassen van druppel isolatie of strikte isolatie.

De centrale voorraad ligt in Zevenbergen in het Centraal Depot Beschermingsmiddelen, bestellen kan alleen via het meldpunt infectieziekten, bereikbaar op 076-2082700.

Zij zijn op doordeweekse dagen bereikbaar van 09:00 tot 18:00 uur.

In de nacht neemt het MVT Zevenbergen deze taken over, maar alleen in het geval van spoed.

Wanneer gebruik ik een spatbril?

Op basis van gewijzigde richtlijnen van het RIVM heeft Surplus het beleid op het gebruik van spatbrillen aangepast.

Wanneer gebruik je een spatbril?
Voortaan gebruiken we spatbrillen bij alle cliënten met verdenking van corona of bewezen corona. Als cliënten in druppel- of strikte isolatie gaan, worden de spatbrillen samen met de andere beschermingsmiddelen afgeleverd op de afdeling.

Reiniging spatbril
De spatbril moet na elk gebruik gereinigd en gedesinfecteerd worden (ook als je de bril steeds bij dezelfde cliënt gebruikt). Volg hierbij de onderstaande instructie:

  • Maak de bril schoon met een vochtig schoonmaakdoekje. Laat de spatbril daarna drogen.
  • Als de spatbril droog is desinfecteer deze dan met een gaasje met 70% alcohol of een bacillol/oxyver of een Heka doekje. Hierna laat je de spatbril weer drogen.
  • Laat de spatbril op de cliëntgebonden tafel liggen bij de isolatie kamer (in geval van een psychogeriatrische afdeling in de isolatiebox/tas) met de schone beschermingsmaterialen te weten de schorten, de mondkapjes etc.
  • Pas direct aansluitend handhygiëne toe.

Wordt er extra schoongemaakt op de locaties?

De contactpunten: deurklinken, kranen, toiletten, trapleuningen en tafels worden extra schoongemaakt.
Er zijn reinigingsdoekjes beschikbaar om zaken die door meerdere personen gebruikt worden te kunnen reinigen, zoals telefoons of toetsenborden op flexplekken.

Ik wil graag met iemand praten over wat ik allemaal meemaak door het coronavirus. Kan dit?

Het Corona nazorg team staat klaar voor jou als je behoefte hebt om met iemand te praten. Lees hier meer over op Spot (intranet) bij de themapagina ‘Corona en zorg voor jou als medewerker’.

Vragen woonzorgcentrum

Een cliënt heeft symptomen van het virus. Wat moet ik doen?

Meld dit dan direct bij het Medisch Verpleegkundig Team (MVT). (zij zijn 24/7 bereikbaar) via T 06 – 13 94 09 54.

Een cliënt van mijn locatie heeft corona. Wat nu?

Deze cliënt wordt in strikte isolatie geplaatst of opgenomen in het ziekenhuis. Als dit gebeurt ontvang je nadere informatie over de situatie op jouw locatie.

Mag ik werken op een afdeling waar corona is gesignaleerd?

Ja, hier mag je werken. De cliënt zal in strikte isolatie worden geplaatst om verspreiding te voorkomen. Wanneer je op deze afdeling werkt, mag je echter 8 dagen niet op andere afdelingen en locaties werken.

Mag ik nog op verschillende locaties werken als er ergens corona heerst?

Nee, om besmetting te voorkomen mag je in ieder geval niet op andere locaties komen als je werkzaam bent op een locatie met corona. Ook vanuit andere locaties ben je niet welkom op de locatie waar corona heerst, net zoals dat geldt voor overige uitbraken.

Mogen cliënten bezoekers ontvangen?

Tussen 6 en 20 juli gaat de derde fase van de bezoekersregeling in. De regeling kan per locatie verschillen.

Mogen (mogelijke) corona patiënten bezoekers ontvangen?

Wanneer cliënten symptomen van corona vertonen mogen zij geen bezoek ontvangen. Dit geldt ook voor wanneer het bezoek symptomen vertoont, hun afspraak wordt dan uitgesteld.

Mag er bezoek komen op een afdeling waar het virus actief is?

Een afdeling waarop het coronavirus actief is, is gesloten voor bezoekers.

Mogen er nog honden in een woonzorgcentrum naar binnen?

Honden zijn vanaf heden ook niet meer toegestaan in de woonzorgcentra. Ook zij kunnen het virus bij zich dragen.

Mogen cliënten mee naar huis of naar buiten genomen worden?

Cliënten mogen met samen met bezoek, een medewerker of vrijwilliger naar buiten voor een korte wandeling. De richtlijn hierbij is: 1,5 meter afstand houden waar het kan en drukte vermijden.

Kunnen bezoekers wasgoed en/of boodschappen ophalen of brengen tijdens hun bezoek, of maken ze daarvoor gebruik van het uitwisselmoment op de locaties?

Het is mogelijk om tijdens het bezoek gelijk de was en/of boodschappen mee te nemen of op te halen. Daarnaast blijven op de meeste locaties ook de haal- en breng momenten (uitwisselmomenten) bestaan.

Gebruiken facilitaire medewerkers handschoenen?

In samenwerking met Kwaliteit en Veiligheid zijn de volgende richtlijnen opgesteld:

  • Verzoek om zorgvuldig met de verpleeghandschoenen om te gaan omdat de handschoenen steeds lastiger te bestellen zijn.
  • Als de HACCP-richtlijnen aangeven dat je handschoenen moet gebruiken, worden deze richtlijnen uiteraard gehandhaafd.
  • Bij besmette cliënten altijd handschoenen gebruiken
  • In andere gevallen is de richtlijn om geen handschoenen te gebruiken, maar de handen goed te wassen. Dit blijft de beste hygiëne maatregel. Het is niet nodig om handschoenen te gebruiken bij activiteiten die vooraf ook zonder handschoenen werden uitgevoerd.

In de schoonmaak kunnen rubberen huishoudhandschoenen ook prima gebruikt worden

Vragen thuiszorg

Wat moet ik doen als een cliënt verkouden is?

Wanneer cliënten verkoudheidsklachten hebben, dan is het goed om preventief te temperaturen.

Verder moet je de cliënt altijd adviseren om contact op te nemen met de eigen huisarts.

Deze is eindverantwoordelijk voor de medische zorg en de huisarts dient een advies mee te geven over eventuele maatregelen die getroffen moeten worden.

Wat kan ik wel doen als een cliënt klachten heeft?

Het allerbelangrijkste is om samen met de cliënt die klachten heeft, te bepalen of de zorg (al dan niet in mindere mate) gecontinueerd moet worden of dat deze tijdelijk verminderd of gestopt kan worden.

Zorg ervoor dat er goed contact is met de huisarts mocht de cliënt de symptomen laat zien van het coronavirus.

Hand hygiëne is de enige maatregel die we zelf kunnen en moeten inzetten:

  • Was je handen met water en vloeibare zeep. Gebruik geen blok zeep.
  • Droog je handen met papieren doekjes. Gebruik geen handdoek.
  • Op  alle thuiszorgkantoren zijn vloeibare zeep en papieren doekjes aanwezig.
  • Zorg ervoor dat je niet aan je gezicht zit met ‘vuile’ handen

Een cliënt vertoont verschijnselen van het coronavirus, wat moet ik doen?

Wanneer een cliënt symptomen heeft van het corona, moet de cliënt te allen tijde contact opnemen met de huisarts. Deze is eindverantwoordelijk voor de medische zorg en de huisarts dient een advies mee te geven over eventuele maatregelen die getroffen moeten worden.

Mijn cliënt is in contact geweest met iemand met corona, wat moet ik doen?

Wanneer iemand intensief contact heeft gehad met iemand die positief getest is op corona is het advies aan de cliënt om deze 2 keer daags preventief te temperaturen. Indien de cliënt respiratoire klachten gaat vertonen en/of koorts krijgt, dient de cliënt contact te zoeken met de huisarts voor medisch beleid en advies.

Mijn cliënt heeft een zieke huisgenoot, wat moet ik doen?

Als medewerkers zorg verlenen aan een cliënt, waarvan de huisgenoot klachten vertoont zoals hoesten/niezen en er is verdenking van het coronavirus, dan is de richtlijn van Surplus dat medewerkers hier beschermd naar binnen gaan. Dit houdt in dat het protocol van persoonlijke beschermingsmiddelen aangehouden moet worden: chirurgisch mondmasker, handschoenen en een schort, ter bescherming van onze medewerkers.

Hoe zorg ik voor een goede handhygiëne in de thuiszorg?

  • Was je handen met water en vloeibare zeep. Gebruik geen blok zeep.
  • Droog je handen met papieren doekjes. Gebruik geen handdoek.
  • Op alle thuiszorgkantoren zijn vloeibare zeep en papieren doekjes aanwezig.

Bij een verdachte Corona patiënt wordt er druppelisolatie toegepast en bij een positief geteste corona patiënt is dit strikte isolatie.

Voor verdere vragen kun je terecht bij je en kun je isolatiekaarten vinden via SPOT.

Maar hier geldt dus altijd dat de huisarts dit beleid bepaald.

Een van de cliënten heeft corona en verblijft in thuisisolatie. Moet ik hier nog wel langsgaan om de nodige zorg te verlenen? Hoe gaat dit in zijn werk?

Ja, we kunnen als thuiszorg de noodzakelijke zorg blijven verlenen bij de cliënten. Er zijn duidelijke isolatiekaarten te vinden via Speur waarin duidelijk aangegeven staat welke materialen er nodig zijn om deze juiste maatregelen toe te passen. In overleg met het MVT team wordt er dan gezorgd voor juiste en voldoende materialen die nodig zijn bij de cliënt.

Heeft het zin om preventief te werken met een mondkapje?

We krijgen veel vragen over het gebruik van mondmaskers. Het beleid op dit moment is als volgt:

  • Gebruik bij strikte isolatie (bij een vastgestelde coronabesmetting): FFP2
  • Gebruik bij druppelisolatie (bij een verdenking van coronabesmetting): FFP1
  • Gebruik door hoestende medewerker: chirurgisch mondmasker

Surplus wil medewerkers en cliënten zo goed mogelijk beschermen. Het RIVM geeft aan dat bij een verdenking van corona een chirurgisch mondmasker voldoende is. Omdat Surplus cliënten (zowel binnen woonzorgcentra als in de thuiszorg) actief test en de periode van druppelisolatie dus vrij kort is, kiest Surplus er nu voor om ook bij druppelisolatie een FFP1 mondmasker te gebruiken. Er is op dit moment voldoende voorraad. Er is echter niet voldoende voorraad om maskers ook preventief in te zetten, en gezien het hierboven geschetste beleid is dat ook niet nodig.

Dien ik bij besmet verplegen een bril op te zetten?

Op basis van gewijzigde richtlijnen van het RIVM heeft Surplus het beleid op het gebruik van spatbrillen aangepast.

Wanneer gebruik je een spatbril?
Voortaan gebruiken we spatbrillen bij alle cliënten met verdenking van corona of bewezen corona. Als cliënten in druppel- of strikte isolatie gaan, worden de spatbrillen samen met de andere beschermingsmiddelen afgeleverd op de afdeling.

Reiniging spatbril
De spatbril moet na elk gebruik gereinigd en gedesinfecteerd worden (ook als je de bril steeds bij dezelfde cliënt gebruikt). Volg hierbij de onderstaande instructie:

  • Maak de bril schoon met een vochtig schoonmaakdoekje. Laat de spatbril daarna drogen.
  • Als de spatbril droog is desinfecteer deze dan met een gaasje met 70% alcohol of een bacillol/oxyver of een Heka doekje. Hierna laat je de spatbril weer drogen.
  • Laat de spatbril op de cliëntgebonden tafel liggen bij de isolatie kamer (in geval van een psychogeriatrische afdeling in de isolatiebox/tas) met de schone beschermingsmaterialen te weten de schorten, de mondkapjes etc.
  • Pas direct aansluitend handhygiëne toe.

Vragen thuiswerken

De richtlijn voor de medewerkers met een kantoorfunctie van Surplus is om thuis te werken indien dit mogelijk is. Bij twijfel overleg je met jouw leidinggevende. Surplus volgt hiermee  de richtlijnen van het RIVM.

Om thuis te kunnen werken heb je in veel gevallen een thuiswerklicentie nodig, omdat je dan toegang hebt tot de digitale omgeving van Surplus.

  1. Heb je een thuislicentie? Na afstemming met jouw leidinggevende kun je thuiswerken.
  2. Heb je (nog) geen thuiswerklicentie (Safenet mobile pass app) en is dit wel nodig om vanuit huis te kunnen werken? Meldt dit bij jouw leidinggevende. Zij kunnen de Safenet mobile pass app voor je regelen.
  3. Is het om een of andere reden niet mogelijk voor je om thuis te werken, dan mag je  gewoon naar kantoor komen.

Beeldbellen tijdens Corona

Op afstand werken, maar hoe en waarmee dan? Op de SPOT groepspagina ‘Beeldbellen tijdens Corona’ laten we zien welke tool je voor welke situatie kunt inzetten, tips ’n tricks en diverse handleidingen. Het gaat dan om de volgende situaties:

  1. Beeldbellen zorgverlener-zorgverlener
  2. Beeldbellen zorgverlener-cliënt
  3. Beeldbellen bewoner-familie/mantelzorger

Klik hier voor de SPOT pagina Beeldbellen tijdens Corona of bekijk SPOT via de app op je telefoon of tablet.

Vragen behandelaren

Ik werk op dit moment op meerdere locaties, mag dit nog?

We adviseren behandelaren die op meerdere locaties werken dit in overleg met de leidinggevende tot het minimum te beperken.

Overige vragen

Ik heb vakantie gepland, maar ik wil nu liever niet vrij zijn

Wil je een eerder aangevraagd en gehonoreerd verzoek voor vakantie intrekken in verband met de coronacrisis? Deze verzoeken willen wij inwilligen, om er zo voor te zorgen dat de werkdruk zo veel mogelijk verdeeld wordt in deze tijd. Overleg hierover met je leidinggevenden.

Kan de cliënt wel post ontvangen?

Onze cliënten en medewerkers krijgen veel leuke kaartjes binnen via de post. Is dit wel veilig in verband met verspreiding van het virus? Het antwoord van het RIVM is als volgt: op papier kan het virus ook zitten, maar hoe lang het daarop leeft, wordt nog onderzocht. Wel is duidelijk dat papier, kaarten of flyers geen rol spelen in de verdere verspreiding van het virus. Post kan dus nog gewoon verstuurd worden. Papier speelt dus geen rol in verdere verspreiding, of een gezondheidsrisico voor de ontvanger of bezorger.

Waar vind ik meer informatie over richtlijnen mantelzorg?

Bekijk hier de richtlijnen van de Rijksoverheid.

Bel me terug

Laat uw gegevens achter en wij bellen u binnen 1 werkdag terug.

* Verplicht in te vullen